eFaktura er enkel, oversiktleg og fleksibel, dessutan miljøvenleg – då ein slepp unna bruk av papir og transport.
Om du i din nettbank har akseptert vilkår for å motta eFaktura fra alle organisasjoner som tilbyr dette, inngås avtaler automatisk.
Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.
Nei, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken før beløpet trekkes fra din konto.
Nei. Det er du selv som bestemmer hvilke bedrifter du skal motta eFaktura fra. Egen avtale inngås via nettbanken, med hver enkelt bedrift. Det er også mulig å reservere seg fra fakturering fra egenvalgte organisasjoner.
Nei, dersom du velger eFaktura vil regningen kun bli presentert i nettbank.
De fleste bedrifter tar ikke fakturagebyr. Selve betalingen koster det samme som en vanlig nettbankbetaling. Hør med din bankforbindelse hva dette koster.
eFaktura referansen varierer fra bedrift til bedrift. Du finner din referanse på tidligere tilsendte papirregninger.
Normalt tar dette ca 1 døgn. Når du er etablert med eFaktura vil du motta neste faktura i din nettbank.
Da er ikke avtalen aktivert, utsteder har ikke godkjent innmeldingen. Årsak kan være at opplysninger oppgitt ved innmelding ikke er korrekte, eller at tjenesten ikke tilbys for det aktuelle produktet.
Nei, AvtaleGiro er en egen tjeneste for automatisk betaling – eFaktura må bekreftes i nettbanken for at betalingen skal gjennomføres. Tjenestene kan kombineres dersom betalingsmottaker tilbyr begge tjenestene.
Nei, regningen trekkes ikke automatisk, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken. Ønskes automatisk betaling, må du i tilfelle kombinere eFaktura med AvtaleGiro.
Du har full frihet til å velge å ikke betale en eFaktura, eller utsette betalingen, på samme måte som en papirfaktura – Normale prinsipper for forfallsperiode gjelder for eFaktura slik som for papirfaktura.
Ja, når du inngår avtale om en eFaktura får du spørsmål om du vil ha melding via e-post når regningen sendes til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.
Nei, purringer blir sendt ut som vanlig brev som du mottar i postkassen.
Ja, du må benytte nettbank for eFaktura.
Nei, du bruker nettbankens sikkerhetsløsning.
Regningen / eFakturaen skal være tilgjengelig i nettbanken, betalt eller ikke, - i 16-18 måneder.
En eFaktura avtale knyttes opp mot deg som person og ikke banken din, derfor vises den i alle nettbankene du er kunde hos. Det har derfor ingen betydning om du bytter bank.
Bruker du flere nettbanker velger du selv hvilken nettbank regningen betales i – etter betaling lagres eFakturaen i den nettbanken du benyttet for betalingen.
e-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, på en link som heter "endre eFaktura avtale" kan man endre e-postadressen.
eFaktura Ja takk til alle er automatisk avtaleinngåelse som tilbys av alle banker, men som har ulike merkenavn i forskjellige banker.
Når en betalingsmottaker tilbyr eFaktura vil du få mulighet til å mauelt opprette eFaktura-avtale etter at betalingen er registrert.
Aktiverer du Ja takk til alle opprettes automatisk disse eFakturaavtalene for deg. Du vil da få inn eFaktura direkte i nettbanken ved neste utsendelse av fakturaen. Denne tjenesten er bankuavhengig på lik linje som «vanlig» eFaktura, det betyr at alle endringer du gjør vil være synlig i alle nettbankene dine.
eFakturaavtaler opprettes automatisk når du har aktivert Ja takk til alle. Du kan så klart slette en eFakturaavtale med en tilbyder du ikke ønsker etter at avtalen er aktivert. Det gjør du i nettbanken din.
Dersom du ønsker å avslutte tjenesten Ja takk til alle, så gjør du dette i nettbanken din.